Liiketoiminta-alueet

Kuluttajatuotteet

Valmistamme ja tuomme maahan tuotteita, jotka tuovat ihmisten arkeen lisää hyvinvointia. Panostamme kotimaiseen tuotekehitykseen ja tuotantoon. Vahvuuksiamme ovat paikallinen kuluttajaymmärrys, markkinointi- ja jakelutieosaaminen. Tavoitteemme on olla vähittäiskaupan halutuin yhteistyökumppani.

Johtavana kosmetiikan maahantuojana edustamme useita kansainvälisiä tuotemerkkejä. Kosmetiikan lisäksi markkinoimme myös laadukkaita elintarvikkeiden, lastentarvikkeiden ja hyvinvointilaitteiden tuotemerkkejä.

Haastavien taloudellisten vuosien jälkeen kauppa alkoi piristyä vuoden 2016 aikana. Samalla kaupan alan murros jatkuu. Mobiiliostamisen ennustetaan lisääntyvän rajusti ja teknologiaa tuodaan myös kivijalkakauppoihin, joilta kuluttajat hakevat parempia elämyksiä ja helppoa ostamista. Vastuullisuus korostuu kuluttajapäätöksissä entisestään.

Digitaalisten palvelujen kehittäminen korostuu jokapäiväisessä työssämme ja brändiemme rakentamisessa. Panostamme jatkossakin kestävästi ja eettisesti tuotettujen tuotteiden kehittämiseen sekä läpinäkyvyyden lisäämiseen tuoteviestinnässämme. Tarjoamme kuluttajalle tietoa ja tukea arjen valinnoissa.

Omat kotimaiset tuotemerkit

XZ – Vahva suomalainen

XZ_MEN_shampoo_TEHO_ploXZ on ollut osa suomalaista arkea jo 1950-luvulta lähtien. Tänä päivänä tuotteitamme kehittää ja valmistaa iso joukko ammattilaisia. Kaikki XZ-shampoot ja -hoitoaineet valmistetaan tehtaallamme Itä-Suomessa Heinäveden luonnonkauniissa kunnassa.

XZ valittiin Suomen luotetuimmaksi shampoomerkiksi jo kuudennen kerran Valittujen Palojen vuosittaisessa Luotetuin Merkki -tutkimuksessa. XZ sai kuluttajilta kategoriansa korkeimmat arviot laadusta, hintansa arvoisuudesta ja eettisestä vastuullisuudesta.

XZ aloitti vuoden lopulla yhteistyön Suomen Salibandyliigan kanssa. Yhteistyön myötä XZ ja uusi XZ Men -sarja tulevat näkymään muun muassa salibandyotteluissa ja Salibandyliigan digitaalisissa kanavissa. XZ hakee yhteistyöltä näkyvyyden lisäksi myös aktiivisia brändikohtaamisia salibandyn harrastajien parissa.

Uutuuksia suomalaiselle hiuslaadulle

Keväällä XZ uudistui vahvistamalla miehille tarkoitettujen tuotteiden valikoimaansa: uusi XZ Men -sarja koostuu kuudesta shampoosta, jotka tuovat apua miesten hiustenhoidon yleisimpiin haasteisiin ja arjen pesutarpeisiin. Uutuudet on suunniteltu kuluttajien lähtökohdista suomalaisten hiusten tarpeisiin, laadukkaita raaka-aineita hyödyntäen.

Hiustenhoidon valikoimaa laajennettiin myös värjätyille hiuksille tarkoitetuilla XZ Raparperi-punaherukka -tuotteilla. Sarjan shampoo ja hoitoaine auttavat pidentämään hiusvärin kestoa ja hoitavat ja kosteuttavat käsiteltyjä hiuksia.

Muotoilutuotteiden valikoima uudistettiin. XZ Styling & Care -tuotesarja on kehitetty arjen tarpeisiin suomalaiselle hiuslaadulle. Moderni ja selkeä visuaalinen linja helpottaa oikean tuotteen valitsemista, ja tuotteiden tuoksumaailma tuo hiustenmuotoiluun ripauksen ylellisyyttä. Kuuden tuotteen valikoimasta löytyy uutuuksien lisäksi myös XZ-klassikkotuote, XZ Kampaus- ja muotoilusuihke, joka on tuonut pitoa rulla- ja föönikampauksiin jo 1960-luvulta asti.

Vuoden loppupuolella julkaistiin myös satavuotiaan Suomen juhlavuoden kausituote, uusi XZ Mustikka -shampoo, jonka kehityksen lähtökohtina ovat olleet suomalaiset raaka-aineet ja innovaatiot. Tuote sisältää Suomessa valmistettua mustikansiemenöljyä ja kotimaista, sokerijuurikkaasta uutettua betaiinia. Juhlavuosi näkyy myös tuotteen etiketissä, jonka on suunnitellut suomalainen kuvittaja Sanna Mander. XZ Mustikka -shampoo ja Berner Oy ovat osa Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017.

LV – Tuntee ihon

lv_sport_pikkuvakiPyykinpesuun sekä ihon- ja hiustenhoitoon keskittynyt, herkälle iholle kehitetty LV-tuoteperhe jatkoi vahvaa kasvuaan myös vuonna 2016.

Yksi vuoden merkittävimmistä lanseerauksista toteutettiin tärkeään pyykinpesun kategoriaan. LV:n uutuudet tuovat apua erityisesti lapsiperheiden ja liikkujien pyykinpesuun: LV Pikkuväki on tehokas pyykinpesuneste erityisesti vauvojen ja pienten lasten pyykille, ja LV Sport Pyykinpesuneste on suunniteltu erityisesti ulko- ja urheiluvaatteiden ja herkkien teknisten tekstiilien pesuun. LV Color Pyykinpesuneste on saanut uuden, entistä tehokkaamman koostumuksen. Hajusteettomat ja väriaineettomat uutuustuotteet on kehitetty yhteistyössä Allergia- ja astmaliiton kanssa, ja ne sopivat myös herkälle iholle.

Myös LV:n ihonhoitotuotteet saivat vuoden aikana täydennystä. LV:n 55+ -sarjaan lanseerattiin uusi, aurinkosuojakertoimen 15 sisältävä kasvovoide vastaamaan ikääntyneen ihon haasteisiin. Ikääntynyt iho palaa helpommin, ja tarvitsee siksi enemmän suojaa. Kasvovoiteiden kokoelmaan lanseerattiin myös uusi päivävoide normaalille iholle. Voide on koostumukseltaan 55+ -sarjan kasvovoidetta kevyempi, ja soveltuu kaikille ihotyypeille.

lv_rauhoittava_misellivesi

Myös täysin uutena tuotteena tuotiin trendikäs Kosteuttava misellivesi 3 in 1, joka on emulsiomaisen koostumuksensa vuoksi hoitavampi kuin muut markkinoilla olevat misellivedet. Erotuksena muihin kirkkaisiin, nestemäisiin misellivesiin tuote on myös hajusteeton, ja koostumukseltaan valkoinen. Misellivesi puhdistaa ja kosteuttaa kasvojen ihoa, ja on myös tehokas meikinpoistoon.

Uusi LV Rauhoittava -sarja tuo avun päänahkaongelmiin. Sarjaan kuuluu rauhoittava shampoo, rauhoittava hoitoaine, ja päänahanhoitoneste.

Aktiivisen tuotekehityksen vuonna lanseerattiin lisäksi hoitava Roll on -antiperspirantti naisille. Antiperspirantti on kosmeettisesti miellyttävä kainaloilla, ja jättää pehmeämmän tunteen, sekä antaa tehokkaamman 48 tunnin suojan.

Herbina – luonnonkaunis Sinä

herbina

Herbina on valmistanut hellävaraisia ja hurmaavia, suomalaiselle naiselle suunniteltuja tuotteita jo yli 30 vuoden ajan.

Herbinan valikoima laajeni viidellä trendikkäällä, trooppisia tuoksuja mukailevilla Mango Spa ja Aqua Spa-vartalonhoitotuotteilla. Uusille vartalonhoitotuotteille haettiin ja saatiin vuoden 2016 aikana Avainlippu-tunnukset.

Herbina uudisti keväällä myös hiustenhoitotuotteiden valikoimaansa Gloss & Shine -sarjalla. Sarjan shampoo, hoitoaine ja hiuksiin jätettävä hoitosuihke tuovat kiiltoa ja hoitoa kaikille hiustyypeille, ja Volumizer-sarjan shampoo ja hoitoaine tuuheuttavat hiuksia. Myös tuttu Herbina Syväpuhdistava shampoo sai uuden, raikkaan ilmeen. Kaikilla tuotteilla on Avainlippu-tunnus. Kotimaiset uutuudet valmistetaan Heinävedellä, ja ne on suunniteltu suomalaisten hiusten tarpeisiin.

muumi_fluoriton

Oxygenol

Oxygenol suosii tuotteissaan suomalaisia raaka-aineita, kuten ksylitolia. Tuotteet valmistetaan Bernerin Heinäveden tehtaalla ja niille on myönnetty Avainlippu-tunnus.

Oxygenol-sarjaan lanseerattiin alle 3-vuotiaille fluoriton hammastahna. Uuden hoito-ohjeistuksen mukaan pienille lapsille suositellaan hampaiden harjausta kerran päivässä hammastahnalla, jonka fluoridipitoisuus on 1000-1100 ppm:ää (parts per million), ja kerran päivässä ilman hammastahnaa tai fluorittomalla hammastahnalla. Lapsille suunnatun, fluorittoman hammastahnan lanseeraamiseen oli siis selkeä tarve markkinoilta.

Saimme vuoden aikana Hammaslääkäriliiton suositukset kaikille Oxygenol-tahnoille, joiden fluoridipitoisuus on yli 1000 ppm:ää.

Rajamäen

Rajamäen on tuonut makuja suomalaisiin koteihin yli 125 vuoden ajan. Vuoden 2016 aikana Rajamäen toi uusia makuja viinietikoihin ja balsamikastikkeisiin. Maustettujen viinietikoiden tuotevalikoima laajeni kahdella uudella maulla, Chili-punaviinietikalla, ja Inkivääri-valkoviinietikalla.  Molempiin tuotteisiin on suunniteltu annostelua helpottava kaadonohjain.  Rajamäen laajensi myös valmiiden balsamikastikkeidensa valikoimaa Viikuna- ja Mansikka-balsamikastikkeella. Öljyttömät kastikkeet sopivat esimerkiksi salaattiin, juustoille, hedelmille ja jälkiruokiin, sekä ruoan maustamiseen ja marinadeihin.

Laatua autonhoitoon, pihaan ja puutarhaan

Korrek ja Lasol

korrek_pro

Autonhoidossa Korrek on yli 50 vuoden kokemuksella Suomen tunnetuin ja luotetuin autonhoitosarja. Lasol on oman kategoriansa markkinajohtaja. Menestyksen taustalla on molemmissa vahva suomalainen tuotekehitystyö ja yhteistyö jakelukanavien kanssa.

Korrek lanseerasi keväällä 2016 Korrek Pro TFC -pinnoitteet kuluttajille. Lanseeraus oli Korrekin historian menestynein, vahvistaen brändin asemaa merkittävästi niin jälleenmyyjien kuin kuluttajien keskuudessa.

lasol

Berner osti loppuvuodesta SC Desing Oy:n auto- ja venepinnoitteiden kuluttajaliiketoiminnan. Kaupan myötä Bernerille siirtyy merkittävää osaamista ja tietotaitoa TFC (Thin Film Coating) ohutkalvopinnoitteisiin liittyen. TFC-teknologia ja sen kehittäminen edelleen mahdollistavat Korrek Pro -tuotesarjan vahvistamisen sekä liiketoiminnan laajentamisen autonhoitotuotteiden ammattimarkkinalle ja kansainvälisille markkinoille.

Heinävedelle tehty investointi palavien nesteiden pussipakkauslinjastoon poiki ensimmäiset tuotteet lokakuussa. Lasol lanseerasi uudet Käyttövalmiit lasinpesunestepussit kuluttajille, ja niiden myynti lähti pirteästi käyntiin heti talvikauden alettua.

GreenCare

Puutarhaliiketoimintamme kasvu ja kehitys jatkui vahvana kuluttajakanavissa. Liiketoimintamme perustuu asiantuntemukseen, syvälliseen kuluttajaymmärrykseen ja strategiseen kumppanuuteen vähittäiskaupan kanssa. Panostuksemme näihin yhdessä onnistuneiden uutuuslanseerauksien kanssa kasvatti myyntiä kaikissa keskeisissä tuoteryhmissä ja -kanavissa.

GreenCare puutarhanhoitotuotteiden suosio jatkui vahvana. Erityisesti klassikkotuotteet, Puutarhan Kevät™, Puutarhan Syksy™ ja Rakeinen Puutarhakalkki™, kasvattivat myyntiä. Panostimme myös vahvasti nurmikonhoitoon. Toteutimme monikanavaisen ”Pelaa kotinurmikko kuntoon” -kampanjan kevään ja kesän aikana. Kampanja vauhditti nurmikonhoitotuotteiden myyntiä ja vahvisti GreenCaren asemaa johtavana brändinä nurmikonhoitotuotteissa.

Free

Hyttyskarkotteiden markkina oli hyvä useiden vaisujen vuosien jälkeen. Free-hyttyskarkotteiden myynti kehittyi voimakkaasti ja kasvu oli suurempi kuin kilpailevilla merkeillä. Free:n myynnin tukemiseksi toteutimme tv-kampanjan, jolla vahvistimme Freen ainutlaatuista lupausta ”Aivan hajuttoman tehokas hyttyskarkote”. Uudistimme myös Free:n verkkosivut vuoden 2016 alussa ja toteutimme kampanjoita Facebookissa ja Instagramissa.

Nokian Jalkineet

Nokian Jalkineet on Suomen tunnetuin kumisaapasbrändi, ja seuraavaksi tunnetuin onkin ikoninen Hai-brändimme. Nokian Jalkineissa yhdistyvät lähes 120 vuoden kokemus, suomalainen design ja uusin teknologia. Nokian Jalkineilla on Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki, joka on tunnustus suomalaiselle designille, innovaatioille, suunnittelulle, muotoilulle, tutkimukselle ja tuotekehitykselle.

Yhteistyö Suomen Puolustusvoimien kanssa on edelleen merkittävä osa Jalkineet ja pukeutuminen – kategorian toimintaamme.

Vientitoimintojen keskittäminen lähimarkkinoihin kasvatti kauppaa Itämeren ympärillä, missä toimimme jo pitkäaikaisten kumppanien kautta.

Vuonna 2016 Nokian Jalkineet aloitti merkittävän ohjelmayhteistyön Vain Elämää -tv-sarjan kanssa ja Hai -saappaat pääsivät suomalaisen yleisön nähtäville artistien jalkoihin luontevassa käyttöympäristössä. Ohjelmayhteistyö oli vahva pohja kampanjoinnin rakentamiseen asiakkuuksissamme, ja tuotti hyviä tuloksia. Näkyvyyttä hyödynnettiin muun muassa myymälöissä ja kampanjoissa, sekä sosiaalisen median viestinnässä. Aloitimme myös artistiyhteistyön rap-laulaja Mikael Gabrielin kanssa, ja jatkamme sitä edelleen vuonna 2017.

Vuoden aikana vahvistimme voimakkaasti brändin näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Suuntasimme markkinointia yhä vahvemmin digitaalisuuteen, ja käynnistimme myös Nokian Jalkineiden verkkosivu-uudistuksen.

Ainu

ainu_tuotteet

Suomen tunnetuin lastentarvikebrändi Ainu haluaa olla mukana ja läsnä suomalaisten vanhempien arjessa. Vuonna 2016 Ainu pyrki entisestään syventämään tietämystään suomalaisen vanhemmuuden trendeistä. Ainu aloitti myös brändiuudistuksen, jossa rakastettavaan ja luotettavaan ilmeeseen tuodaan vielä nykyaikaisempi kosketus. Ainu pyrkii edelleen auttamaan vanhempia vanhemmuuden ja lastenkasvatuksen haasteissa, ja tekemään vanhemmuuden ensivuosista ikimuistoisia.

Omron

omron_m3

Omron on vahvasti mukana hyvinvoinnin trendeissä. Verenpaineen mittaus on Omronin tärkein kategoria ja vuonna 2016 Omron panosti verenpaineen mittaamiseen kotona. Tuotevalikoima kasvoi M3 Comfort -laitteella ja sen innovatiivisella Intelli wrap -mansetilla, jotka helpottavat verenpaineen mittaamista kotona. Myös lääkkeetön kivunlievitys nousi vuonna 2016 Omronilla merkittäväksi kategoriaksi.

Vuosi 2016 oli Omronille myynnillisesti voimakas ja koko vuoden painopisteenä oli asiakkuuksien vahvistaminen. Päämiesyhteistyössä Berner tuo vahvan paikallisen osaamisen ja kontaktipinnan sekä yhteistyökumppaneihin, asiakkaisiin että mediaan. Bernerin markkinointiosaaminen vahvistaa entisestään Omronin asemaa luotettavana terveydenhuollon brändinä ja tuo sen uusien kuluttajien ulottuville.

Tunnetut tuontimerkkimme

Kikkoman

kikkoman_bbq

Luonnollisella käymismenetelmällä valmistettu, GMO-vapaa tuontimerkkimme Kikkoman toi vuoden aikana runsaasti uutuuksia ruoanlaittoon.

Kesän ruoanlaittoon ja grillaukseen saatiin kaksi uutta Kikkoman Teriyaki-kastiketta. Hunajalla maustettu Teriyaki BBQ -kastike sopii esimerkiksi grillatulle lihalle tai kasviksille, ja paahdetulla valkosipulilla maustettu Teriyaki-kastike muun muassa wokkeihin ja lihan marinadiksi tai maustamiseen. Loppuvuodesta Kikkomanin kastikevalikoima laajentui myös paahdetuilla seesaminsiemenillä maustetulla Teriyaki-kastikkeella ja Gluteeniton Teriyak i-marinadilla. Kikkoman lanseerasi myös luomusertifioidun soijakastikkeen, jonka tuotantoprosessi ja siihen tarvittavat valmistusaineet ja ainesosat ovat käyneet läpi tarkan laatutarkkailun.

Kansainväliset kosmetiikkamerkit

Kaupan alan epävakaa markkinatilanne, esimerkkinä Anttilan konkurssi, heijastui myös kansainväliseen kosmetiikkaliiketoimintaamme. Mahdollisuuksia tuo jatkuva digitaalisten palvelujen kehitys sekä kuluttajadialogin aktivoiminen. Kosmetiikkatuotteiden eettisyys ja turvallisuus kiinnostavat kuluttajia jatkuvasti enemmän, ja aiomme vastata kasvaneeseen kiinnostukseen kehittämällä vuorovaikutusta kuluttajien kanssa ja tarjoamalla entistä kattavampaa tuotetietoa arjen helpottamiseksi.

Kansainvälisistä kosmetiikkamerkeistä erityisesti IsaDora, Clarins, Sally Hansen, Calvin Klein ja Tabac kasvattivat myyntiään vuoden aikana. Luovuimme Clarins Tax Free -myynnistä, hoitolasarja Gatineusta sekä ihonhoitomerkki Samparista.

Vuoden 2016 uutuuksia

Contouring-trendin vastapainoksi IsaDora lanseerasi vuoden aikana uuden kolmen korostustuotteen Strobing-kokoelman. Siinä missä Contouring-meikissä kasvojen muotoa korostetaan ja muokataan valolla ja varjostuksilla, vaaleilla ja tummilla sävyillä, Strobing-meikissä käytetään vain vaaleita sävyjä ja korostetaan niitä kohtia kasvoista, joihin valo luonnollisestikin osuu.

Clarins toi vuoden aikana valikoimiinsa kolme uutta ihon toimintoja aktivoivaa tehotiivistettä, Booster Energy-, Booster Detox- ja Booster Repair -tuotteet, joilla on erilaisia ihoa vahvistavia ja kirkastavia vaikutuksia.

tabac_mens_care

Tabacilta ilmestyi uusi kuuden tuotteen Gentle Men’s Care -hoito- ja tuoksusarja modernille herrasmiehelle. Sarja koostuu neljästä miehen ihoa parranajon aikana ja sen jälkeen hoitavasta tuotteesta, hajuvedestä ja stick-deodorantista.

Rimmel juhlisti syksyllä 15 vuoden ajan kestänyttä yhteistyötään Kate Mossin kanssa, ja julkaisi huulipunien ja geelikynsilakkojen juhlakokoelman. Kokoelmaan lanseerattiin kuusi huulipunaa ja kolme kynsilakkaa punaisen ja nuden sävyissä. Kate Moss on ollut Rimmelin muusa ja London lookin lipunkantaja vuodesta 2001 lähtien, ja brittiläiset kauneusikonit ovat luoneet yhdessä London lookeja jo 15 vuoden ajan.