Tämä on Berner

Toimitusjohtajan katsaus

Vuosi 2016 oli muutosten aikaa niin toimintaympäristömme osalta kuin omassa toiminnassamme. Liiketoimintamme kehittyi positiivisesti, aloitimme uusia muutoshankkeita ja toteutimme jälleen uusia liiketoimintakauppoja.

Antti KorpiniemiSuomen talouden kehitys on onneksi hiljalleen palaamassa kasvu-uralle ja se vaikuttaa positiivisesti myös kuluttajien luottamukseen. Tämä näkyy vähittäiskaupan kehityksessä, jonka liikevaihdon määrä kasvoi Kaupan Liiton mukaan vuoden 2016 aikana lähes kahdella prosentilla.

Kotimarkkinamme kattaa myös Ruotsin ja Baltian maat, joissa talouden kasvu hieman hidastui vuonna 2016 pitäen Baltian alueen silti euromaiden talouskasvun kärkijoukoissa. Liiketoimintomme kehittyivät hyvin sekä Ruotsissa että Baltian maissa varsinkin maatalouskaupan osalta. Yhtenäistimme Berner-konsernin toimintaa Baltian maissa siirtymällä myös tytäryhtiöidemme osalta yhteisen Berner-nimen ja brändin alle vuoden loppupuolella.

Kaupan alalla muutosten aika jatkuu

Keskustelu kotimaisen kaupan tilasta on jatkunut viime vuosien aikana aktiivisena sekä mediassa että kaupan alan sisällä. Vuoden 2016 aikana kaupan alalla koettiin isoja muutoksia muun muassa Anttilan konkurssin, kiihtyneen hintakeskustelun ja verkkokaupan jatkuvan kasvun myötä.  Keskeiset kumppanimme ovat sopeutuneet jatkuvaan muutokseen hyvin. Me Bernerillä vastaamme muutokseen varmistamalla tarjoamamme kilpailukyvyn muun muassa vahvan kuluttajaymmärryksen ja kategoriaosaamisemme kautta.

Uudistuksia tuotannossa ja laajennusta liiketoiminnoissa

Kuluttajatutkimusten mukaan yhä useampi suomalainen ajattelee ostoksilla tuotteen ympäristöystävällisyyttä, paikallisuutta ja vastuullisuutta. Oma, kotimainen tuotantomme ja tuotekehityksemme vastaavat tiedostavien kuluttajien tarpeisiin. Viime aikoina Heinäveden tehtaillamme on toteutettu useita kehityshankkeita ja investointeja tuotannon tehokkuuden lisäämiseksi ja ympäristön kuormittamisen vähentämiseksi. Esimerkkinä tästä on Bernerin ympäristöohjelmaan kuuluva jätevesien tehostamisprojekti sekä investointi uuteen pussipakkauskoneeseen. Investoinnin myötä Suomen suosituin lasinpesunestemerkki Lasol uudistui, ja uudet pakkaukset ovat helposti kierrätettäviä ja tuottavat jopa 65 prosenttia vähemmän jätettä kuin tavalliset muovipullot.

Jatkoimme strategiamme mukaisesti kasvua myös yrityskaupoilla, ja vuoden kohokohtia oli Yliopiston Apteekki -konserniin kuuluneen laboratoriolaitteiden myyntiin ja maahantuontiin erikoistuneen Ordior Oy:n liiketoiminnan ostaminen Suomessa ja Virossa. Ordiorin hankinta vahvistaa markkina-asemaamme laboratorioalan ammattilaisratkaisuissa, ja on askel strategisesti merkittävää laajentumista terveydenhuollon ja tutkimuksen sekä terveysteknologian alalla.

Vahvistimme jälleen Bernerin kattavaa tarjoamaa suomalaisille maanviljelijöille lähtemällä mukaan kehittämään suomalaista start up -yritystä GrainSenseä. Yrityksen tuotteet tarjoavat viljelijöille uudenlaisia laitteita viljan laadun mittaamiseen ja mahdollistavat viljan hinnoittelun paremman hallinnan.

Positiivisin mielin Suomen satavuotisjuhlavuoteen

Juhlistamme itsenäisen Suomen satavuotisjuhlaa vuonna 2017. Bernerillä on pitkät perinteet osana kotimaista liike-elämää ja suomalaisten arkea. Haluamme vuonna 2017 ja tulevaisuudessakin ilahduttaa suomalaisia laadukkailla tuotteilla, jotka tukevat yhtä lailla arkea kuin juhlaa. Onnittelemme ja yllätämme henkilöstömme kanssa suomalaisia ympäri vuoden sadalla lahjalla Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi.

Juhlavuoden aikana muutamme myös pääkonttoritoimintomme yhteisen katon alle uusiin tiloihin. Toteutamme samalla uudenlaista työn tekemisen kulttuuria, jonka tavoitteena on kehittää toimintaamme ja henkilöstömme hyvinvointia. Uskomme vahvasti, että hyvät ja toimivat työtilat parantavat työelämän laatua.

Kiitän henkilöstöämme arvokkaasta työstä positiivisen kasvun eteen. Kiitos myös kumppaneillemme ja asiakkaillemme hienosta yhteistyöstä ja lämpimästi tervetuloa tutustumaan uusiin tiloihimme!

Antti Korpiniemi
toimitusjohtaja